Israeli Aircraft Industries Lavi Mulit-Role Fighter Prototype
IAI(Israel Aircraft Industries)가 개발한 환상의 전투기 Lavi(헤브라이어로 「젊은 사자」)이다.
Lavi는, Nesher나 Kfir등의 미라주 개조계 전투기, 및 스카이 호크 공격기등을 갱신하는 목적으로, 1980년에 요구 시방서가 제시된 다용도전투기입니다.
1980년대 과거 전투기 개발 및 제조 경험과 IAI의 전문성을 바탕으로이스라엘 정부는 이스라엘 공군력의 주축을 이룰 현대적 전투기를개발하고자우수한공격용항공기개발에착수했다. 그리고그결과탄생한것이바로‘라비(Lavi)’전투기였다. 1986년7월 시제품이 생산되고 같은 해 12월 처녀비행을 무사히 마쳤으나 이스라엘 정부의 재정 악화로 이듬해에 개발은 중단됐다. 당시 라비 전투기 개발에 구조적, 전략적으로 심혈을 기울였던IAI는심각한위기를맞게된다.
그후 2007년에 발표된 중국의 신형 전투기 J-10은, 이 Lavi를 개발한 기술자들의 협력을 얻고 있다고 말해지고 있습니다.중국의 설계국은, J-10은 어디까지나 J-9의 진화형이라고 발표하고 있는 것 같습니다.
아무래도 이스라엘의 기술이 중국으로 넘어갔다고 봐야겠지요..
Lavi 이스라엘 전투기 제원
HISTORY: | |
First Flight | (Lavi B-01) 31 December 1986 (Lavi B-02) 30 March 1987 (Lavi TD B-03) 25 September 1989 |
Service Entry |
did not enter service |
CREW: | (one-seat) 1 pilot (two-seat) 1 pilot and 1 weapons officer |
ESTIMATED COST: |
estimated at $15 to $17 million |
AIRFOIL SECTIONS: | |
Wing Root | unknown |
Wing Tip |
unknown |
DIMENSIONS: | |
Length | 47.75 ft (14.57 m) |
Wingspan | 28.75 ft (8.78 m) |
Height | 15.67 ft (4.78 m) |
Wing Area | 355.08 ft2 (33.05 m2) |
Canard Area |
58.55 ft2 (5.45 m2) |
WEIGHTS: | |
Empty | 15,500 lb (7,030 kg) |
Typical Load | 22,025 lb (9,990 kg) |
Max Takeoff | 42,495 lb (19,275 kg) |
Fuel Capacity | internal: 5,995 lb (2,720 kg) external: 9,180 lb (4,165 kg) |
Max Payload |
16,005 lb (7,260 kg) |
PROPULSION: | |
Powerplant | one Pratt & Whitney PW1120 afterburning turbojet (derived from the F100 turbofan) |
Thrust | 13,530 lb (60.18 kN) 20,620 lb (91.72 lN) with afterburner |
PERFORMANCE: | |
Max Level Speed | at altitude: 1,220 mph (1,965 km/h) at 36,000 ft (10,975 m), Mach 1.85 at sea level: 620 mph (995 km/h) |
Initial Climb Rate | 49,955 ft (15,240 m) / min |
Service Ceiling | 49,955 ft (15,240 m) |
Range | 1,150 nm (2,130 km) |
g-Limits | +9 |
ARMAMENT: | |
Gun | one 30-mm DEFA Type 552 (Improved) cannon |
Stations | eleven external hardpoints and two wingtip rails |
Air-to-Air Missile | Python 3 |
Air-to-Surface Missile | AGM-65 Maverick, IIIAS |
Bomb | laser-guided bombs, conventional bombs |
Other | ECM pods, rocket pods |
KNOWN VARIANTS: | |
Lavi B-01 | First aerodynamic prototype without a full avionics fit, a tandem two-seat aircraft with the second seat filled by test equipment |
Lavi B-02 | Second aerodynamic prototype without a full avionics fit, a tandem two-seat aircraft with the second seat filled by test equipment, on display at the IDF/AF Museum |
Lavi TD B-03 | Third prototype completed as a two-seater with a full avionics fit using components of the B-01 and B-02, also fitted with a modified wing featuring enlarged elevons, used as a flying technology demonstrator and later as a ground testbed |
Lavi B-04 | Fourth prototype, not completed |
Lavi B-05 | Fifth prototype, not completed |
Lavi | Planned production model available in one-seat and two-seat versions; 300 planned but cancelled |
Lavi 2000 | Proposed advanced model, not developed |
KNOWN COMBAT RECORD: |
none |
KNOWN OPERATORS: |
none |
3-VIEW SCHEMATIC: |
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